Signalen

Het wordt alleen maar slechter!!

Pensioen

Gistermiddag zijn er weer cao-onderhandelingen geweest voor een nieuwe CAO Multimodaal Vervoer. Let wel, we zitten in november 2020 en het gaat om een cao voor 2020! Dat we daar nu nog over aan het onderhandelen zijn, is volledig aan de werkgevers te wijten. Wat de VVMC en andere bonden betreft hadden we begin 2020 (voor de coronacrisis) al een nieuwe cao kunnen hebben. Als wij de werkgevers daarmee confronteren, dan wordt dat weggewuifd. De medewerkers die vanaf het begin van de coronacrisis gewoon doorgewerkt hebben, om mensen met de overige cruciale beroepen naar het werk te brengen, wordt daarmee goede cao-afspraken door de neus geboord. We kunnen het niet anders zien dan als een minachting naar de medewerkers toe. Daar komt nog bij dat Keolis er al een aantal rondes niet meer bij is. Ongelooflijk! Wij vinden dit getuigen van weinig respect naar de Keolis-medewerkers in het algemeen en naar de Keolis-medewerkers die aan de onderhandelingstafel zitten in het bijzonder.

Gisteren heeft de VVMC aangegeven dat de keuze die voorlag vanuit de werkgevers (A keuze: 1,5% loonsverhoging en B keuze: 1% loonsverhoging met afspraken over de RVU-regeling) geen keuze moet zijn. De looptijd van de cao betrof 1 jaar. De VVMC wil een goed loonbod en afspraken over de RVU- regeling. Daarbij heeft de VVMC aangegeven dat je toch geen 0,5% kunt afpakken voor een regeling die niet eens start in 2020. De werkgevers gaven aan dat als de bonden geen keuze willen maken dat de werkgevers dat dan wel doen. Dat resulteerde in een nieuw eindbod dat alleen maar een verslechtering betekent. De keuzemogelijkheid is er uitgehaald, wat betekent dat men nu nog maar 1% loonsverhoging biedt plus afspraken over de RVU. Eén klein pluspuntje moeten we nog wel vermelden. Die ene procent geldt ook voor de ORT. 

Ten aanzien van de RVU-regeling hebben de werkgevers hun huiswerk ook niet gedaan, want hier zitten nog een aantal open eindjes in. Zo moet de Belastingdienst nog toestemming geven voor het extra mogen werken naast de RVU-regeling. Daarnaast hebben de VVMC en de overige bonden vraagtekens gezet bij de door de werkgevers gekozen optie.  

Samenvattend kunnen we stellen dat we in de onderhandelingen aan het achteruitboeren zijn en dat is voor de VVMC ronduit onacceptabel. Door het niet meewerken van de werkgevers en het vertragen door werkgevers, zijn we nog steeds niet tot fatsoenlijke afspraken kunnen komen. De CEO van Arriva heeft meerdere keren aangegeven (ook tijdens de coronacrisis!) dat Arriva een financieel gezond bedrijf is. De medewerkers op de werkvloer, die iedere dag hun nek uitsteken (ook tijdens de coronacrisis!) kunnen hierboven zien wat deze CEO voor ze over heeft. Mooie praatjes genoeg, maar mooie praatjes vullen geen gaatjes.

Er ligt dus een nieuw aanbod en dat zullen wij op korte termijn met onze achterban gaan bespreken. We zullen een aantal digitale ledenraadplegingen organiseren, waarvan we de data z.s.m. aan jullie laten weten. 

Ties Wildeboer
Jos Baas
Wim Eilert

 

Meer binnen dit onderwerp

Signalen

Terug naar de onderhandelingstafel.

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Signalen

Videoboodschap Wim Eilert na Regieoverleg met NS

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Signalen

Partijen gaan niet in cassatie m.b.t. vonnis ontslagvergoeding bodemprocedure NS Service Stations

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Signalen

Extra standplaatsbezoeken, t.b.v. het cao-onderhandelingsresultaat

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Signalen

Ledenraadpleging

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Signalen

Onderhandelingsresultaat CAO NS 2024-2025

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Bekijk meer